Provozování vozidla bez pojištění odpovědnosti
Pro každé vozidlo, kterému byla přidělena registrační značka nebo technický průkaz, musí být uzavřeno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tzv. povinné ručení, a to bez ohledu na to, je-li takové vozidlo aktivně provozováno či nikoliv. Pokud tedy vlastníte vozidlo, které z jakéhokoli důvodu nepoužíváte, buď jej musíte vyřadit z evidence na registru vozidel (dočasně či trvale), anebo pro něj musíte sjednat povinné ručení.
Přestupky proti zákonu č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a příslušné sankce jsou definovány v § 16 zákona. Pokud nemáte pro registrované vozidlo uzavřeno povinné ručení, dopouštíte se správního deliktu a vystavujete se riziku udělení pokuty.
- Provozování vozidla bez pojištění odpovědnosti
Na pozemních komunikacích, s výjimkou účelové komunikace, která není veřejně přístupná, může provozovat vozidlo pouze ten, jehož odpovědnost za škodu způsobenou provozem tohoto vozidla je pojištěna z titulu povinného ručení. Za provozování vozidla se považuje rovněž ponechání vozidla na pozemní komunikaci.
- Neodevzdání státní poznávací značky a osvědčení o registraci vozidla (technického průkazu)
Pokud pčení zanikne, je vlastník vozidla povinen nejpozději do 14 dnů ode dne tohoto zániku pojištění uzavřít novou pojistnou smlouvu, na základě které vznikne v této lhůtě povinnost platit pojistné a pojišťovně povinnost poskytnout pojistné plnění v případě pojistné události. Pokud nové povinné ručení pro vozidlo není uzavřeno, je vlastník takového vozidla povinen nejpozději ve stejné lhůtě odevzdat státní poznávací značku a osvědčení o technickém průkazu (osvědčení o registraci) tohoto vozidla příslušnému orgánu evidence.
Tento přestupek je poměrně častý. Typická je situace, kdy pojištění odpovědnosti končí právě v době, kdy vlastník dává vozidlo ke komisnímu prodeji do autobazaru. Ale i tehdy je stávající vlastník, resp. provozovatel, povinen pro vozidlo sjednat nové povinné ručení. Navíc vlastník, resp. provozovatel, ručí za škody způsobené tímto vozidlem i v průběhu prodeje (např. při převáděcích jízdách). Rozhodně nelze hřešit na to, že těch pár týdnů, kdy je vozidlo v prodeji, vlastník vozidla nějak překlene bez povinného ručení. Česká kancelář pojistitelů pravidelně porovnává údaje z databází pojišťoven s údaji zapsanými v Centrálním registru vozidel. Zjištěná registrovaná nepojištěná vozidla oznamuje příslušným správním orgánům, které pak s přestupcem zahájí správní řízení.
- Nepředložení zelené karty při silniční kontrole
Při provozu vozidla je řidič povinen mít u sebe doklad o tom, že je pro vozidlo uzavřeno povinné ručení. Tímto dokladem je zelená karta, příp. doklad o hraničním pojištění. Řidič je povinen tento doklad na požádání předložit příslušníku Policie ČR.
Kromě výše uvedených sankcí, udělovaných správními orgány státu, vzniká té osobě, která nesplnila zákonnou povinnost uzavřít pro vozidlo povinné ručení, povinnost uhradit příspěvek do garančního fondu. Garanční fond je spravován Českou kanceláří pojistitelů. Výše tohoto příspěvku se pohybuje mezi 20,- až 300,- Kč (podle druhu vozidla) za každý nepojištěný den.
Zatímco pokuty vybírané správními orgány státu mají čistě sankční charakter, z příspěvků vybraných do garančního fondu České kanceláře pojistitelů jsou poskytována plnění za škody vzniklé při dopravních nehodách, které byly zaviněny vozidly, pro než nebylo uzavřeno povinné ručení.
Seznam pojišťoven nabízejících povinné ručení: